vaga_saga_upp_sig

Att våga säga upp sig för att starta eget företag


Osäker inkomst, helt nya utgifter, kanske inga kollegor alls, och kommer du ens kunna ta semester? Det är ett stort beslut att ta. Hur tar man steget från en trygg fast anställning till att våga satsa på eget företag? Här delar jag med mig av egna erfarenheter och tips som jag plockade upp längs vägen.

Mitt företag har varit aktivt i ganska exakt ett halvår i skrivande stund. Jag hade planer på att starta eget länge innan det blev verklighet. Det krävs mycket förberedelse, rent praktiskt men också mentalt. Såhär i efterhand är jag glad att jag inte startade tidigare, jag kan rekommendera alla som har planer på att starta eget att vara anställd i branschen i ett par år först. Kontaktnätet och kunskapen man bygger upp under de åren är nyckeln till framgång.

Förbered så mycket du kan

Skriva affärsplan, registrera bolagsnamn, välja företagsform, skaffa f-skatt, anmäla för momsregistrering, köpa domännamn, ordna med logotyp och hemsida… Listan kan göras lång. Om du fortfarande är anställd och funderar på att starta, gör allt du kan för att förbereda. Behöver du kontor? Skrivbord? Dator? Stol? Fixa allt sådant. Detta kanske låter självklart, men det är många som tycker det tar mycket tid när man jobbar heltid och kanske hellre gör det när man har slutat. Man sparar mycket tid på att förbereda – och tid är pengar, framförallt när du är egen företagare.

Spara ihop en buffert eller jobba extra?

Hur mycket buffert man behöver inför sin företagsstart är såklart individuell och beror på vad för typ av företag du ska starta. Jag utgår från mig själv. Vid start behövde jag köpa en ny dator, skärm, skrivbord och stol. Det blir en del nya månadskostnader också, i mitt fall bokföringsprogram, Adobe CC, kontorshyra och företagsförsäkring. För att få lite trygghet i starten ville jag ha 3–4 månadslöner på kontot. Det är bara att börja spara… Vilket är lättare sagt än gjort. Men ett tips är att börja spara semesterdagar. Plocka ut så få som möjligt, och säg upp dig innan sommarsemestern. Man kan också ta ett extrajobb, men jag skulle rekommendera att spara ihop en buffert, du kommer vilja ägna all din tid åt ditt nya företag.

Hyra kontor eller jobba hemifrån?

Jag var helt säker på hur jag ville ha det – men det är såklart olika för alla. Att kunna jobba hemifrån är en dröm för många – jobba vilka tider som helst, slippa klä på sig och inte betala kontorshyra. För andra är det av stor vikt att behöva gå upp på morgonen, göra sig i ordning och åka till ett kontor. I mitt fall det senaste. Det kostar lite men för mig är det en investering i min egen tid. Jag får saker gjorda på ett kontor och jag behöver social stimulans. Mitt tips är att känna efter vad som passar en bäst, men något som gäller alla är att arbetar man hemifrån suddas gränsen mellan arbete och fritid ut och det känns som man aldrig är riktigt ledig.

Ta hjälp av andra eller sköta själv?

Bokföring, logotyp och hemsida brukar vara sådant som många lägger ut på andra, om man inte har dessa kunskaper själv. I mitt fall handlade det om jag skulle anlita någon till att göra bokföringen eller inte. Jag valde att börja bokföra själv, dels för att spara en slant och dels för att sätta mig in i de ekonomiska delarna av företagande. Det var ett bra beslut. Det tar inte mycket tid alls, det är inte så jobbigt, det är inte så svårt. Jag använder Visma eEkonomi, vilket jag verkligen kan rekommendera. Det finns massor av instruktionsvideos och bra support. När ekonomin känns stabilare kan det vara läge att kontakta en bokförare. I längden är det alltid bäst att lägga ut arbete som inte är din huvudsakliga syssla i företaget.


Inga kommentarer

Avbryt