Digitalt

Hur ska en blogg struktureras? Här går vi igenom ett inlägg om bilbelysning.

 Börja alltid med ett intro som nedan:

För att förstå hur bilbelysningen fungerar och framför alltför att veta hur man reparerar den om den har ett fel, måste du veta hur bilbelysningen drivs.

För låt oss vara logiska: lampor fungerar inte genom magi, de behöver elektricitet för att tända glödlamporna eller strålkastarna och generera ljus. Här ska vi berätta om vad som får bilbelysningen att fungera.

Sedan dela upp det som ska skrivas i olika delar för att det enklare ska kunna läsas enligt nedan:

Behöver lampor elektricitet?

Ja, bilbelysningen behöver el för att fungera, eftersom lamporna behöver energi för att lysa.

Oavsett om lamporna är glödlampor, laserlampor eller LED-lampor behöver alla dessa tekniker elektricitet för att fungera. Glödtrådar värms upp och belyses av elektricitet, LED-dioder genererar ljus med hjälp av ström och lasrar aktiveras av elektrisk energi.

Tänk bara på vad som händer med fordonsljusen när fordonets batteri är dött eller när kraftsystemet är dött – de lyser helt enkelt inte! Eller så kanske de gör det, men med en mycket låg och svag intensitet.

Se vad andra bloggare skriver om samma ämne på den här bloggen keenobby.

Strömkällor i ditt fordon

Det första man bör veta är att bilar har två kraftkällor. Här berättar vi om vilken roll varje strömkälla spelar för bilbelysningen.

1)      Batteri

Den första kraftkällan i bilen är batteriet eller ackumulatorn. Den ansvarar för att driva bilens första elektriska driftssystem. Den hjälper oss alltså att slå på halvljuset, positionsljusen, blinkers, radion osv. De ger också den första gnistan när du startar fordonets motor.

Som namnet antyder fungerar batteriet eller ackumulatorn direkt när fordonet är stillastående och motorn inte är igång. Observera att batteriet inte har tillräcklig kapacitet för att hålla de mest krävande systemen igång under långa perioder.

2)      Växelgenerator

Generatorn är ett system som genererar ström när den roterar. När vi startar motorn aktiveras generatorn av en rem, vilket gör att den genererar elektricitet som driver fordonets system och hjälper till att ladda bilens batteri.

När vi kör bilen använder den generatorn för att driva bilens lampor så att de genererar mer ström. Detta är användbart för att se till att bilens lampor inte slocknar när vi kör. Som du kan se kompletterar de två källorna varandra för att driva fordonets system.

Läs om spännande projekt och initiativ på den här innovativa bloggen noisyenvironment

Vad händer om det elektriska systemet går sönder?

Du bör vara medveten om att felet på bilbelysningen kan bero på ett fel i själva elsystemet. Om t.ex. Bilens strålkastare är dämpade och lyser mycket svagt kan det bero på att batteriet är lågt laddat.

Om det elektriska systemet i t.ex. Bilens strålkastarkontakter har fel, t.ex. Rost eller slitna kontakter, kommer strömmen inte att överföras på samma sätt och därför kommer bilens lampor att förlora sin styrka.

När bilen inte startar är ett bra knep att försöka aktivera bilens lampor, om lamporna inte tänds är det batteriet som är problemet. Om du har kontrollerat bilens strålkastarlampor och funnit att det inte är problemet, kontrollera det elektriska systemet för att hitta felet i bilens strålkastare.

Upptäck en annan intressant blogg här Fsek

Sedan är det vanligt med någon typ av länk till en sida för att referera läsaren till en nyttig sida inom ämnet som enligt nedan:

Här kan du läsa mer om bilbelysning samt vad det finns för alternativ:

Xenonkungen.com

Ta del av denna blogg makeitdesign för att lära dig mer om att designa en hemsida.

Kolla även in mickgrahamcomputers.

Sist men inte minst. Glöm inte att hitta en bra bild som representerar ditt ämne. Vi valde att hämta en gratis ifrån unsplash som laddas upp som featured image till höger om inlägget görs i wordpress.

För mer info om teknik och annat läs: https://nicetech.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *