Hur du drar kunder till hemsidan?
Hemsidan – Design och Content
Det är många småföretagare inom branschen som behöver mer information angående hur man skapar fungerande webbplatser.
Företagen är duktiga på “sin dröm” Men hur hur går det med marknadsföringen?
Många företagare är duktiga på det som är anledningen till att de startar upp sin verksamhet. Man brinner för något och har drömmar och visioner. Man är dessutom grym inom området man ska verka inom.
Processen med att starta upp företaget, inhandla inventarier, eventuella maskiner och anställa personal är klar. – Nu kan kunderna komma! 🙂
Men ingenting händer?…
Vad har gått fel?
“Hur får du kunden att välja just ditt städföretag?”
När man startar ett företag är det viktigt att tänka igenom alla steg – Även hur man marknadsför sin affärsidé för att nå ut och nå hela vägen fram till sina kunder. Här ger vi dig kloka tankar och idéer som hjälper dig på den resan.
Frågor att ställa sig är bland annat:
- Hemsidan – Syns ditt företag för kunderna idag?
- Digital Marknadsföring – Hur mycket resurser används?
- Det räcker inte att ha en bra affärsidé – OM ingen vet om den.
Generella Tips att tänka på för hemsidan!
- Håll det enkelt! – Välj en enkel design-mall – Det finns många bra!
- Förmedlar hemsidan tydligt det ni gör? – Dvs. förstår kunden vad Ni erbjuder?
Här är ett exempel på en tydlig hemsida: https://rallyjansson.se - Se till att ha konsekvent luftig design för ditt innehåll – Röriga sidor gör kunden osäker och byter då till annan leverantör.
- Är det lätt att navigera? Det är väldigt viktigt att man har en genomtänkt strategi, som “leder kunden” dvs. navigerar kunden, genom en redan uttänkt stig. Se till att även menyn är lättnavigerad. – Det ska vara tydligt för mig att veta vad ev. nästa steg är att göra.
- Är sidan mobilanpassad? – Tänk på att ca 85% tittar från sin mobil. Konstiga radbrytningar med bilder som inte längre hör ihop med texten ger oproffsigt intryck!
- Laddar den snabbt? – Ibland kan man ha för tunga bildfiler. Att sitta och vänta på att en bild ska laddas är att stjäla kundens tid – Gör inte det! Kunden väntar max 2-3s. sedan “googlar” hon vidare…
- Har du med Era (usp.ar) unique sellingpoints/specialiteter ?
- Vad gör Era varor eller tjänster mer speciella än andras? – Sälj in detta! – Det är viktigt för kunden att veta.
- Varför drivs ni så till att hjälpa kunden med era varor och tjänster.
- Vem är den tilltänkta målgruppen.
- Vad kan ni hjälpa till med. Låt även kunden veta
- Hur ni gör detta? Röj alla tänkbara hinder för kunden, hon ska känna att hon slipper ett besvär genom att välja just er!
“Komplettera med en blogg som hålls levande med relevant content. – Se ett exempel på en bilblogg här som lägger in inlägg med jämna mellanrum för att hålla sina följare uppdaterade och på tå”
Använd gärna “testimonials” – Lägg in andras referenser på hemsidan – Man påverkas starkt av vad andra gjort eller är nöjda med, före man själv provar.
Det ska vara enkelt att ta kontakt! – Tel nummer – Mailadress och Karta på plats!
Med ovan tips kommer kunden att tycka att din sida är enkel och smidig att besöka och kommer med stor sannolikhet att återkomma! Lycka till!
Vill du läsa om hur mariamelee når ut med sina smycken on-line läs mer på: mariamelee.com
Glöm inte den viktiga sökmotoroptimeringen – SEO!
I nästa del går vi igenom hur man med lite strategi kring text och bild kan bli än mer synlig för Googles algoritmer och ranka högre på Google´s “söksidor”
Under tiden kan du läsa mer om det här hos webstr.se
Mer spännande finns såklart att läsa på bloggen – Du kommer till startsidan här!
Här kan du se en blogg som lyckats få igång trafiken via arbete med SEO.
Här kan du läsa om miljö och skönhet:
Besök även stefansentreprenad för tips at bli en bra entreprenör.